KLASICKÝ HAMBURGER


Že zdravější verze jídel nemůžou být tak dobré, jako originály?! Tak tenhle hamburger to naprosto vyvrací! Vícezrnnou buločku, 100 % maso a dip z bílého jogurtu vám dnes přináší první recept, který je kompletně nafocený. Ale uznejte, že toto jídlo si to zaslouží! My se olizovali až za ušima!

RECEPT (na 4 hamburgery):

125 ml polotučného mléka
20 g cukr moučka
25 g droždí

150 g hrubé špaldové mouky
100 g hladké bílé mouky
20 g slunečnicových semínek
50 ml olivového oleje
špetka soli
2 žloutky
1 vejce
+ slunečnicová semínka
+ bílek

300 ml bílého jorurtu
1 lžička hořčice
3 lžičky třtinového cukru
sušená bazalka
provensálské koření
sušený šalvěj
pepř

cca 600 g hovězího masa
sůl a pepř
sýr

zelenina dle chuti


Už ráno jsem začala s houskami, protože jsou z kynutého těsta a celkově jejich příprava trvá déle. Zaděláme si na kvásku. Do skleněné mísy jsem dala mléko, cukr moučku a droždí, celé jsem to rozmíchala a nechala vykynout. Mezitím jsem si do mísy už připravila mouky, semínka, olej, sůl, žloutky a vejce. Když kvásek nabyl, přidala jsem jej k surovinám a nechala domácího robota, aby udělal těsto za mě. Alespoň ten začátek. Poté už jsem hňacala sama, také ale proto, že k těstu je potřeba dosypávat hladkou mouky, aby mělo tu správnou konzistenci na housky - lehce lepkavé, za to ale stálé a pružné.


Když bylo hotovo, pomoučila jsem těsto ještě hladkou moukou ze všech stran, stačí jen lehce, přendala jej do čisté skleněné mísy, přikryla utěrkou a šup s ním na tři čtvrtě hodiny teplé místo pro vykynutí. Když nastal čas, vyjmula jsem těsto z mísy, znovu ho promnula, rozdělila na čtyři díly a z těch udělala čtyři, z horní strany hladké, kuličky. Pomazala je zbylým bílkem z vajec a posypala lehce nadrcenými slunečnicovými semínky. Housky jsem pekla na 200 °C 15 minut. Upečené buločky jsem přendala asi po 5ti minutách na mřížku, kde mohly hezky vychladnout.



Za dobu, kynutí jsem si nachystala maso. Z očištěného a namletého hovězího byly opět čtvrtky. Udělala jsem z nich kulaté placky, položila na ně prkýnko a párkrát do nich praštila paličkou. Lépe se s masem pak pracuje. Maso jsem tvarovala do koleček aspoň o 1,5 cm větších, než jsou housky. To proto, že se pak při tepelné úpravě zatáhne a zmenší. Zatím nechutíme! Každý kus zvlášť jsem zabalila do fólie a dala do lednice do doby, než se začalo vařit dál.

Hotové jsem měla už i zeleninu a dip. To jsem smíchala jogurt, hořčici, cukr a koření dohromady a bylo!



Jdeme přímo na dokončení hamburgerů! Maso zabalené ve fólii jsem odbalila, osolila a opepřila z každé strany a následně jej tepelně upravila. Odzkoušeno mám více způsobů:

1) GRIL - Při grilování požíváme hlavně grilovací tácek (nechce se nám pak mýt gril), maso by mělo být ale pevné, takže se nerozpadne ani na mřížce. Opékáme zhruba 5-10 minut po každé straně.

2) PÁNEV - Maso tedy smažíme. Na pánvi nepotřebujeme moc oleje, hovězí je totiž mastné samo o sobě a tak mu jen pomůžeme potřením tenké vrstvy, než pustí šťávu. Rozehřejeme pánev, pak zmírníme oheň na minimum, chvíli počkáme a dáme smažit maso. Smažíme z každé strany asi 3 minuty, nebo ho otáčíme po minutě vícekrát. Já pánev ještě přikrývám pokličkou.

3) TROUBA - Obvykle na programu gril asi na druhé úrovni propékání. Pokud ale nechceme péct pod grilem, nastavíme normální program na 180 °C a pečeme po dobu cca 20 minut (podle tloušťky masa) a v polovině času otáčíme. Je však pravděpodobné, že maso nebude tolik šťavnaté.

Pokud chcete do hamburgerů i sýr. Doporučuji ho dát přímo na maso, ke konci vaření.

Hotovo? V tom případě zbývá naservírovat a podávat!
Dobrou chuť!


POMOC:

Za studených dnů, kdy se netopí nebo je chlad dávám vše kynout do trouby - na program ohřev na 50 °C. Těsto pokládám na jednu s posledních kolejnic v troubě a krásně a rovnoměrně vše vykyne!

Komentáře

Oblíbené příspěvky